Głównym obszarem, w którym mamy najwięcej wiedzy i doświadczenia, jest projektowanie zaawansowanych konstrukcji kompozytowych. Jesteśmy zaangażowani w projekty z branży autmotive, lotniczej oraz odnawialnych energii (łopaty turbin wiatrowych). Mamy bardzo dużo kontaktów i doświadczenia z różnymi producentami wyrobów z kompozytów i jesteśmy w stanie zaprojektować oraz wdrożyć tego typu produkty. Jeżeli jest coś co wymaga niskiej masy i dużej wytrzymałości to jesteśmy w stanie to zaprojektować. Ciekawym przykładem jest skrzynka kilowa do 24m jachtu. Konstrukcja ważąca około 200kg, zaprojektowana była na obciążenia niszczące rzędu 1000 ton.
Materiałem który jest najbliższy naszym sercom jest kompozyt węglowy. Z tym materiałem mamy najwięcej doświadczenia. Zdecydowana większość naszych projektów wymagała użycia pre-pregów (czyli tkanin węglowych już wstępnie nasyconych żywicą epoksydową w stanie stałym). Często wymagane było użycie autoklawu – tak aby osiągnąć najlepsze możliwe właściwości mechaniczne, przy jednoczesnej minimalizacja masy. Pracujemy bardzo blisko z producentami wyrobów z Holandii, Szwecji oraz Polski.
Niektóre wyroby są produkowane na dużą skale – jak produkcyjne jachty, czy łopaty turbin wiatrowych. W takim przypadku robi się (a przynajmniej jest to dobrą praktyką) odpowiednie analizy kosztowe tak aby zoptymalizować cały proces. Powszechną metodą produkcji jest metoda infuzji – zarówno laminatów węglowych jak i szklanych. Mamy doświadczenie w tym zakresie – braliśmy udział w wielu projektach R&D z zakresy optymalizacji konstrukcji oraz produkcji.
Jachty masowo produkowane są robione zazwyczaj z tanich laminatów na bazie żywic poliestrowych oraz vinylestrowych. Mamy doświadczenie z jachtami produkcyjnymi wielkości do 70 stóp wykonanymi w technologii infuzji (akurat w stoczni francuskiej). W takich projektach istotne jest dokładne zrozumienie procesu produkcyjnego i celu jakim jest optymalizacja całkowitego kosztu wytworzenia. Oznacz to uwzględnienie nie tylko kosztu materiałów, ale też robocizny (ten aspekt staje się w Polsce coraz bardziej istotny). W związku z tym wiele nowoczesnych projektów jachtów koncentruje się na efektywnej pracy ludzi w stoczni – w tym na łatwym i szybkim montażu. Zazwyczaj oznacza to że inżynieria staje się kluczowym elementem projektu i wymagane jest podejście inny niż w typowych projektach. W przypadku jachtów większych, gdzie wymagane są obecnie duże okna, otwierane burty, dodatkowe pokłady itp. wyzwaniem konstrukcyjnym staje się zapewnienie nie tylko wytrzymałości, ale też sztywności konstrukcji. Są to typowe zadania, która są dużym wyzwaniem dal typowego biura konstrukcyjnego stoczni produkującej jachty masowo.
Systemy obsługi takielunku. Nowoczesne jachty, która mają powyżej 50 stóp, mają bardzo często potrzebę nieco bardziej skomplikowanej obsługi. Liny są prowadzone pod pokładem, często są zintegrowane z automatycznymi, hydraulicznymi lub elektrycznymi systemami obsługi. W przypadku większych jednostek możemy mieć do czynienia z nawet z 20 systemami hydraulicznymi, odpowiedzialnymi jedynie za obsługę olinowania. Ważnym elementem tych projektów jest wzięcie pod uwagę sytuacji awaryjnych – dostęp do miejsc gdzie coś może się popsuć i odpowiedni plan działania na taki wypadek – w rożnych warunkach.
Projektowanie prowadzenie systemów jachtowych wymaga sporo czasu i przemyśleń – tak aby osiągnąć sensowne rozmieszczenie z dobrym dostępem serwisowym. Nowoczesne jachty wymagają coraz więcej systemów oraz wyposażenia – a każdy dodatkowy element wymaga miejsca, zasilania, podłączenia, wzięcia po uwagę kondensacji itp. Ważnym element wysokiej klasy jachtów jest odpowiednia wentylacja mechaniczna – razem z wentylacją zenzy. Wszystkie te aspekty jesteśmy w stanie wziąć pod uwagę w procesie projektowania jachtu.
Podnoszony kil
Mamy doświadczenie w projektowaniu I w wymyślaniu innowacyjnych systemów do podnoszenia kilów. Pracowaliśmy pryz projektach gdzie kil był podnoszony szybrowo, lub tez uchylany jak na małych jachtach mazurskich. Chociaż w naszym przypadku mówimy o jednostkach gdzie kil ważył od 4 do 40 ton. Zajmowaliśmy się tez integracją gotowych rozwiązań, od firm które tylko tym się zajmują, do jachtów.
Świadczymy usługi inżynierskie również dziadzinach nie związanych z branżą jachtową. Mamy duże doświadczenie w następującym zakresie:
TG Yachts - Yacht Design & Engineering
ul. Konopnickiej 19, 05-822 Milanówek Poland